Idag tog jag mig i kragen och åkte ner till båten. Började med att plocka loss klamman till black-jacken och satte dit två “motvända” rostfria slangklämmor – det tycks hålla tätt och nu går det inte att rubba black-jacken (förut gick det ju att vrida den “fritt” runt stävröret)..
Passade på att montera i timräknar-displayen som kom häromdagen inför provkörning av motorn.. Startade sedan motorn och körde lite med växeln i och det höll tätt och såg fint ut inne vid axeln/black-jacken.. Nu är det nog min lilla “noja” att det ska läcka som är största hindret. Två slangklämmor som sitter bredvid varandra, satta med själva skruvstycket på var sin sida av axeln, bör hålla en säsong utan några som helst problem… Eller? Styrk mig med lite kommentarer eller såga min teori helt så vi får lyft och fixat skiten..
Och timräknaren då?
Tjohoo… Den lever! 🙂
Och dessutom var det lite skönt att få reda på hur många timmar motorn faktiskt gått.. Inte så farligt (lite lite i mina ögon).. Vi har nog kört 130 av dom timmarna så runt 1000h… Från 00-12.. Varav nästan 700h 2000-2003 om jag ska lita på service-boken..
Till helgen finns det chans till en liten tur.. Kanske Marstrand eller något liknande.. Om vädergudarna är med, och jag orkar.. (har haft öroninflammation i en vecka som fortfarande inte är bra)..
Påstår Pelle
S/Y Splash
Troligen kommer inte axeltätningen ramla av på tur till Marstrand..ta med en badanka som flythjälpmedel för säkerhets skull…
Kanske vi ses där, båten är bunkrad vi går ut i morgon efter jobbet..Dyrön, Åstol, Marstrand.. Vem vet?
/Ola & Elisabeth
S/Y Aquelina
Aj aj aj…. öroninflammation är aldrig riktigt roligt. Hoppas den snart ger sig av.
/Kent
Var det svårt att montera ditt kretsen till timräknaren? Har hittat en annan beskrivning av detta där det verkade vara ett stort problem att lossa mätartavlan för att komma åt att byta kretsen.
Det var inte speciellt avancerat att plocka isär den. Har gjort det två gånger – första gången i hopp om att få fart på den utan att byta displayen.
Dock är plasten lite spröd såhär 14 år efter tillverkning så det kan nog vara bra att lägga en sträng tätmassa i mätarhuset så det blir tätt.
Påstår Pelle