Idag fick jag hjälp med nåtfräsningen – Cissi var med och körde dammsugaren och sedan maskerade hon det jag fräste ur..
Så – hela babordsidan är också färdigfräst… Och klar för ny nåtmassa..
På många ställen där jag tyckte nåten var dålig var den i själva verket helt tät (man ser det ganska lätt när man kommer ner då det inte ligger någon bottnings-tejp mellan ribborna).. Teaken är brun och fin på säkert 75% av alla ställen där jag varit fundersam.. Positivt iofs – då är det förhållandevis tätt trots 12 år… På sina ställen har det dock läckt ner så att teaken är grå även under nåtskarvarna..
Det går förhållandevis snabbt om man är två – en som fräser och en som dammsuger och maskar.. Vi kommer dock inte göra mer än det vi bedömt “akut” i år men nästa vinter kan det mycket väl bli en hel omnåtning.. Fördelen är att vi kan skruva ur alla småskruv som sitter nere i nåten (Jeanneau hade en teknik där man skruvade i “dalarna” mellan ribborna för att fästa teaken – istället för konventionella skruvar med träplugg eller hellimmat).. Om vi kan “köpa oss” 6-10 år genom att nåta om så är det “billiga år”.. Tjockleken tycks vara 6-8mm nu – men det lär inte ha varit 12mm “orust-teak” från början utan kanske 8-9mm.. Och inte i närheten så många skruv som ett konventionell däck har.
Å andra sidan kan man byta själv – att lägga ribbor mm klarar jag nog, men mittfiskar osv har jag nog varken kunskap eller tålamod för. Ska prova lite på andra detaljer jag vill fixa till, men det är inte troligt att jag ger mig på alla detaljer själv.. Dock kan man ju köpa mittfiskar och kant-bitar och göra ribborna själv.. Och limma 2-3st / omgång så att man har ett hel-limmat däck som är helt utan skruvar..
Medans Cissi körde sista maskeringen fick jag gjort en lättare avslipning av rodrets epoxi för att få en slät yta inför bottenfärg som vi hoppas på att hinna fixa i helgen..
Ytan har viss struktur – rent visuellt – fortfarande, men känns slät med handen. Min bedömning är att det är tillräckligt bra yta för bottenfärg nu. Det är trots allt ingen kappseglare vi har, men en slät yta på rodret bör ge en klart bättre styr-respons med mer känsla. Så lite turbulens i vattnet som möjligt helt enkelt..
Snart är det helg igen och då kan det bli lite fler sammanhängande timmar.. Idag räckte iofs 2 timmar till 7 nya Navtex meddelande och det var en hel del läsbara nav-varningar från norge samt en utförligare prognos från tyska sändare.. Navtex tycks fungera hyggligt även inomhus 😉
Påstår Pelle
S/Y Splash