Började i garaget i förmiddags… “rensade klart” luckan till livflotte-stuven och tvättade den med aceton inför plastning..
Slipade av “kanterna” från distans-laminatet samt ruggade upp hela ytan för att få fäste för ny matta..
6 lager 450gr matta senare så känns den betydligt stabilare. Inte helt uthärdad ännu (bara 14 grader i garaget för tillfället så det tar lite tid).. Ska göra ett belastningsprov (lägga den på golvet och trampa på den) för att avgöra om jag behöver plasta mer… Är lite inne på att lägga 10mm distansmaterial och plasta 2-3 lager till – men det är inte säkert att det behövs..
Cissi har börjat återmontera winchar idag..
Hon blev klar med båda på rufftaket så nu stundar mer rengöring av genuawincharna.. (Misstänker att det kommer lukta lacknafta i vardagsrummet ikväll)
Jag har varit grymt sugen på en Navtex-mottagare i ett antal år, men dom har ju kostat en del – typ 4000kr.. Men så noterade jag för några veckor sedan att Hjertmans sålde en VHF med Navtex-funktion och hade ett vettigt paketpris… Kampanj 1990kr.. Hade dock inte tänkt köpa en ändå men Cissi övertygade mig om att det var läge att slå till…
Så nu återstår att montera antennen och dra fram kabeln.. Hålet till radion tror jag ska vara snarlikt det till Cobra´n som sitter där idag.. (Vi har inte varit nöjda med ljudet i Cobra´n trots att den inte är så gammal.. Bli bra som reserv-VHF om nu den här Nexus maskinen är tillräckligt bra)..
Har kommit vidare med batteribankarna och ihopkopplingen av dom.. Känner mig nog klar faktiskt vilket är väldigt skönt..
Tidigare hade vi en automatsäkring som brytare till ankarspelet. Den säkringen agerar idag frånskiljare mellan batteribankarna så jag satte ett 100A relä framme vid solenoiderna för att kunna bryta matningen till spelet. Den kommer styras med samma brytare som matar kättingräknaren och fjärrkontrollen bak vid styrbords styrplats.. Hade en ledare kvar i kabeln jag drog i somras..
Så – då har vi en huvudsäkring/brytare bak för att skilja isär batterierna.. Vill även ha en avsäkring fram för både ankarspelet och kablarna från dom främre batterierna bak till motor-rummet… Så det fick bli en i biltema´s blue-line sortiment. Kvaliteten på denna hållaren känns också bra..
Har dessutom “kors-kopplat” batterierna vilket ger jämnare laddning/urladdning än tidigare. Har nyttjat originalkablarna – tidigare 40mm² till matning av ankarspelet samt 10mm² för laddning av batterierna till bogpropellern.. Så 40+10mm² som nu agerar laddning/ihopkoppling och så drivs både bogpropeller och ankarspel direkt från dessa batterier i fören. Dessutom har jag möjlighet att koppla ihop dom med förbrukarbanken och då få 575+200Ah.. Vill jag inte ha dom ihopkopplade så laddas dom “separat” av dels en C-Tek M100 laddare samt av en utgång på laddfördelaren från generatorn.. Eller så kan jag då koppla ihop dom helt “innanför” shunten till batteri-instrumentet och låta dom agera förbrukarbatterier helt och hållet…
Återstår bara att “karva lite” i locken till batteribaljorna och återmontera durken som ju fick ny topcoat häromdagen.. Det kanske kan bli imorgon?!
Just det.. Ska byta olja till bogpropellern också – ska egentligen göras vart annat år enligt Sleipner men det är säkert inte gjort på länge..
Nu blir det kväll i soffan 😉
Påstår Pelle
S/Y Splash