Jag har varit krasslig sedan i torsdags/fredags.. Började känna av en förkylning i torsdags när jag var i Stockholm på tjänsteresa. Stormöte på Stockholm Waterfront och givetvis kom “skiten” då vilket gjorde att jag gick och knoppade rätt tidigt… Tråkigt när man var där, men med facit i hand ett bra val för nu börjar jag känna mig riktigt fräsch igen..
Så – båten har fått stå tillbaka några dagar men ikväll blev det lite… Mest förberedande… Helt ärligt – efter att ha kört ut och tittat vid Tjörnbrons rastplats i söndags så kändes ju inte motivationen på topp;
Men idag – med temperatur runt 6ºC och lite lätt sol mellan molnen så blev det nästan lite vårkänslor! Och på lördag blir det båtmässan… Snart så…
Elsystemet är nästa punkt som ska snabbfixas.. Igen.. Original har batterierna varit kopplade i tre av varandra relativt oberoende bankar.. 1 x 115Ah Start som laddas av en liten C-tek samt en av utgångarna på laddfördelaren.. I fören står två batterier till bogpropellern.. Som bara driven den – inte ens ankarspelet.. Dom laddas också via en C-tek (en M100, 7A) samt via laddfördelaren.. Och så förbrukarbanken som nu består av 5x115Ah, laddas av en C-Tek M300 (25A) samt laddfördelaren och lite solceller…
Batterierna fram har fått sin laddning via 10mm² kablar (väldigt klent med tanke på att dom är säkert 8m långa (x2)… Ankarspelet har matats från startbatteriet via 40mm² kablar… Så.. Här måste något göras..
Bogpropellern är avsäkrad i främre stuven.. Men säkringshållaren känns lite sådär… Dessutom huserar en huvudbrytare här..
Sen finns en kopplingslåda till och den innehåller lite mer..
Kablar till lanternor i fören osv men även solenoider för ankarspelet… Med inkommande grov kabel som är matningen..
Nu blir det ett omtag.. 40+10 kablarna får ladda batterierna i fören – som i sin tur kommer driva både bogprop och ankarspel och även vara ihopkopplade, via brytare, med förbrukarbanken.. Då får jag 5×115 + 2×100 Ah förbrukarbatterier tills det är dags att byta dom.. Och om byte blir aktuellt inom en snar framtid så blir det nog 2x225Ah 6V celler fram och kanske 4x225Ah 6V bak.. men det är ett senare problem…
Alla kablar är iaf lokaliserade någorlunda nu så dagens lugna planering gör att jag kan komma igång och fixa klart det här vid nästa pass..
Båten har en hyfsad dokumentation men det blir en del letande för att hitta var delarna sitter.. Det är shuntar till förbannelse till original-instrumenten.. Något som är helt överflödigt i mina ögon eftersom jag övervakar batteribanken med ett “riktigt” intstrument.. Och startbatteriet nöjer jag mig med att veta spänningen i…
Ja.. Det blir nog några timmar till… Men snart är det båtmässa och det är ett gott vårtecken!!
Påstår Pelle
S/Y Splash