Jag noterade idag att bilderna i bloggen ser konstiga ut i nån version av IE.. (Den jag har på min jobb-dator – gick in för att hämta upp en bild och insåg att skalningen blir knas)… Det märker jag inte på mina egna datorer eller på iPad eller liknande… Så – om du upplever att bilderna ser konstiga ut så kan det vara någon bugg i webbläsaren.. Hur som helst;
Idag kom kabeln till autopiloten..
Runt 500kr tror jag den gick loss på (har ju inte fått fakturan ännu) – tycker fortfarande det är lite knas i tankegången hos Garmin – sälja en autopilot som i första hand riktar sig till stora båtar och förespråka montage av ECU´n i aktern nära drivenheten samt att man ska sätta CCU´n i främre halvan.. Hur ska 5m räcka då? Jaja.. Nu har jag kabel så det räcker och blir över. Får väl försöka göra klart kabeldragningen senare i veckan..
Passade på att åka förbi båten en sväng och plockade bort gammal sika från lodgivarhålet samt rengöra lite.. Jag har tidigare läst att skrovet ska vara en glasfiber/kevlar “kombo” men har tvivlat lite på det där med kevlar.. Men det ser faktiskt ut som om dom har lagt en kevlar-matta mellan glasfibermattorna.. Trådarna är tydligt gula c:a 2/3 från utsidan – syns lite halvt om halvt på den här bilden;
Sen kan man ju fundera på vad kevlar gör för stabilitet/hållfasthet i ett skrov men det var ju iaf ingen falsk marknadsföring 😉
Det tar tid att skrapa bort gammal Sika… Kör med brytbladskniv, morakniv och “fönsterskrapa” (Alltså en sådan med rakblad)… Tröttnade och åkte hem då jag dels var seg efter en lång dag på jobbet samt att magen signalerade ät-dags 😉
Påstår Pelle
S/Y Splash
Även hampa är gulaktig 🙂
Jasså Fredrik – har du hittat gula trådar i eran Bavaria och fått dom analyserade? 😀
Påstår Pelle
Skall det va, så skall det vara svart kolfiber, inga 80 tals material tack…
Trådar som blivit svarta kan också tyda på mögel eller att något är på väg att ruttna ;-D
Tänk jag såg inte de svarta trådarna i bilden, först. Men du skall nog inte vara orolig.