Tog mig ner till båten efter jobbet och monterade i värmaren som jag fixade till igårkväll.. Fick lufta en hel del (brukar lufta manuellt genom att köra pumpen utan att värmaren är inkopplad… Värmarens dieselpump “tickar” för varje 12v puls den får så ett par skalade kabeländar som “duttas” ihop ett tag brukar få fram bränsle).. Fick faktiskt plocka loss slangen på sugsidan och suga upp lite bränsle i tankens anslutning – men när det väl kommit upp i den tunna slangen till värmaren så var det inga problem..
Värmaren gick igång och tycks fungera som tänkt. Körde inte så länge eftersom vi står inne, men nog för att notera att den tycks gå mycket tystare och mer luktfritt än tidigare.. Sen blev det en massa mätande på elsystemet. Inga slutsatser så långt, men jag lyckades inte få någon stöt idag trots att jag utmanade ödet.. Verkar inte som om motorn är jordad ihop med landströmsjord och tanken + stödlagerbocken – dock tror jag tank och stödlagerbock är jordade ihop med landström om jag tolkar elschemat rätt.. Eller så är elschemat jäkligt lurigt ritat (det är på olika sidor).. Blir mer mätning..
Drog i slangar mellan VVXL och motor men det är inte helt klart… Däremot fick jag en sån där skön känsla “det där ska bli kul att fixa till” när jag tittade snett framåt från “värmestuven”..
Jag hoppas att kablarna till autpiloten kommer imorgon och jag får lite energi att gå lös på Garmin-systemet.. Har ju nätverkskopplingar precis under motorpanelen vid värmaren ungefär så det är lätt att byta instrumenten.. Men jag tänkte försöka få kablage till piloten klart först.. Såna detaljer gör så grymt mycket… Är sugen på att mäta upp och beställa en rostfri borstad plåt till motor-instrumentet också.. Isåfall skulle jag lätt få plats med en oljetrycksmätare. Givaren finns i motorn och mätaren har jag redan.. Har lite annat som jag vill ha i RF också, så det är nog dags för en beställning snart!
Ett litet tips till den som gillar musik och vill ha vettigt ljud i brunnen;
Dom här DLS-högtalarna låter riktigt bra faktiskt! Köpte dom i somras då originalet lät skit för dom var väl helt oxiderade i talspolarna… (Det var rost som ramlade ur när jag demonterade dom).. Hålen var givetvis lite för små för dom här DLS-grejjerna men med en rund sliptrissa till slipmaskinen löste den biten. Dock dammar det ordentligt och av erfarenhet kan jag väl påpeka att vanliga inomhus-dammsugare kanske inte är den absolut bästa modellen för att dammsuga fint glasfiberdamm… Högtalarna sitter i dom bakre stuvarna bakom rattarna och spelar framåt. Hyfsat långt från kompasserna och i utrymmen som är rätt så “snälla”.. Kabelstuv på ena sidan och på andra är det ett gasol-inrede som skyddar högtalaren helt..
Åkte förbi Hjertmans och handlade på deras vinter-rea… Har länge funderat på hur vi ska ha det med förtöjningsgods. Vi har 4st dockline liknande tampar som nog är 8m och 18-20mm tjocka.. Nästan nya.. Men dom är lite för korta ibland… Och för få.. Sen har vi massa äldre gnisseltampar – bra att ha i reserv.. Sen 5st 8-slagna av olika längd som vi älskar då dom fjädrar bra,.. Men dom är väl tjocka, typ 22-24mm.. Men så var det just den här vinter-rean och då har Hjertmans specialpris på 8-slagen 16mm… 50m för 875kr.. Prisvärt..
Dessutom fick vi med en 8-slagen till båten som nog kan vara 18mm.. Minst 30m lång.. Så nu skulle vi kunna splitsa oss 4st 12m långa 16mm och två 15m 18mm och sen har jag nån 50m 14mm treslagen som “lång-tamp” osv så nu börjar det bli riktigt bra på den biten… Tror knappt man kan få för mycket tamp – är alltid bra att ha…
Nu tar vi kväll och funderar vidare kring elsystemet – men det verkar ju iaf inte vara några stötar i det för tillfället… jäkligt skumt hur som helst..
Påstår Pelle
S/Y Splash
Vet inte om du har splits instruktioner till 8-slagen tamp.
Samsom ropes har bra till alla/de flesta
http://www.samsonrope.com/splicing-instructions.cfm
Även PolyRope har en del bra
http://www.poly.se/poly/marin.aspx
/Fredrik