Satt igårkväll och var lite blandat nöjd och bedrövad över mina “äventyr” med Eberspächer värmarna.. D5WS kontra D5WZ – “old” kontra “Face lift” som det står i reservdels-listorna.. Bestämde mig för att beställa delar till den andra saab-värmaren för att få ihop två fungerande nyservade värmare. Det skulle innebära kontaktstycke då en hylsa inte ville lossna i det gamla samt silen inkl o-ringar.. Det visade sig att min normala kontakt var på annat håll och inte kunde beställa idag, så jag satte mig och funderade lite till..
Sen fick jag en idé.. Bränn-kammaren från face-lift värmarna funkade ju inte med styrdonet från old-varianten.. Men – kan den gamla bränn-kammaren funka i nyare värmeväxlare? Det är ju bara “huset” med VVX som var korroderat i ursprungsvärmaren..
Väl hemma satte jag snabbt igång och ultraljudstvättade den gamla brännkammaren och monterade sedan ihop allt… Så – halva värmaren (styrdon, fläktpaket, distansdel och brännkammare) från gammal variant och så VVX + vattenpaket från ny.. Ut i garaget och upp i testriggen…
Så – efter att fyll vatten och kopplat ihop så matade jag spänning på start-ingången.. Den tände omgående och gick perfekt i ett par minuter innan jag stängde av den… (Det blir lite lätt rökigt trots frånluftsfläktarna)..
Så – nu har jag en värmare som funkar med kontrollpanelen jag har i båten som kan läsa felkoder som funkar, och en “saab-värmare” i reserv ifall den här lägger av.. (Enda nackdelen är väl egentligen att man inte ser hur dieselmunstycket ser ut eftersom det är integrerat i brännkammaren till skillnad från dom face-liftade varianterna).
Det blir inte mer idag, men kanske imorgon… Har kablar på väg till autopiloten som bör dyka upp imorgon eller på onsdag.. Och så ska en värmare monteras och provas i båten! Utöver det är det hög tid att röja bänken i garaget hemma som är belamrad med allt möjligt efter senaste tidens “tester hemma”… (Brukar vara dålig på att plocka undan succesivt så det blir en och annan rejjäl röjning då och då istället)…
Påstår Pelle
S/Y Splash