Kunde inte riktigt låta bli det… Först åkte vi och köpte en ny tvättmaskin – ni vet – en sån där utgift som verkligen suger när man köper en ny för att den gamla, som egentligen var rät ok, lägger av (börjar läcka i pumpen snarare).. Knappast nån idé att laga en maskin från 1992 så det blev en budgetvariant som vi får se hur den klarar sig..
Men – efter det åkte jag ner en sväng till båten och mätte lite läckström… Vi har ju plåt-tank och den är jordad ihop med landström.. Och motorn.. Men elsystemet på förbrukarsidan är inte jordat ihop med detta.. Där mätte jag 54v (!)… Inte bra… Mätte vidare och vidare på flera ställen… Kollar intagskablar osv… Fortfarande läckström… Monterade ur värmaren och åkte hem då jag började ana var i varjefall delar av problemet sitter..
Väl hemma så körde jag igång värmaren i garaget efter att ha tagit hem bränslepumpen och en gammal cirk-pump och byggt en liten test-rigg..
Slaget vid lützen var tydligen dimmigt – röken ur ebern var värre.. Läste om nån som frågade om det bodde en indian som skickade röksignaler i värmaren – jag kände samma… Körde igång en av utsugsfläktarna för att evakuera eventuella rökgaser.. Såg sådär ut;
Här är mynningen på ljuddämparen (modell Saab 9-5) – härligt mycket grå dimmig dieselrök 😉 ~200m³/h i utsug är praktiskt!
Medans värmaren stod och svalnade inför nästa test passade jag på att koppla upp en C-Tek laddare i garaget. Har ju tre.. En för startbatteri på typ 3,5A… En 100w till bogpropellerbatterierna och en 300w till förbrukarbanken.. “Mellanladdaren” ligger kvar hemma efter mina batterimätningar.. Lite förvånande att mäta den…
Mellan skyddsjord på matningen och minus på laddaren ligger ~110volt… En gammal RUN-X laddare (Optima på den tiden) jag har till bilen har ~30 volt och den fick jag småstötar av i en segelbåt för ett antal år sedan… Och C-teken är ju värre.. Dom två i båten “läcker” också.. Har runt 54 volt i båten med två inkopplade.. Detta sjunker till ~15 volt om jag minns rätt när jag kopplar ur dom.. Det borde väl vara 0v ?! Måste googla lite mer..
Värmaren då?
Bytte styrdon från Eberspächerdonet från den gamla båtvärmaren och monterade ett Saab-styrdon.. Rykte på lite i början men det hördes direkt att värmaren tände.. Min bedömning är att det gamla donet glöder med lägre ström då det satt annorlunda placerat i gamla värmaren. I det “nyare höljet” räcker inte strömmen till och dieseln dränker/blöter ner glödstiftet så det slocknar.. Men med ett redigt saab-don så brinner det på bra 😉
Så nu har jag sanerat brännar-röret och värmeväxlarens insida och ska byta den stora packningen då den blivit diesel-fuktad och sen har jag en komplett värmare iaf.. Sen blir det lite nya delar till nästa värmare så har jag en i reserv 🙂
Nu stundar en arbetsvecka till och det blir nog lite lugnare tempo..
Påstår Pelle
S/Y Splash
Skönt att du/ni är uppe ur diket igen!
Kämpa på!
/Tobias