… Och det med besked… – Dock lite positivt i det negativa…
Igår åkte jag ner och luftade klart värmesystemet och försökte provstarta värmaren… Epic fail… Den öste ut vit rök och tände inte… Plockade ur den och det rann t.o.m diesel ur avgasutblåset när jag vinklade den.. (Spillde givetvis på teakdurken i sittbrunnen)… Hem med den, montera isär och passade på att byta glödstiftet efter att dock ha mätt det “gamla” som mätte bra… (dock med en gammal multimeter då dom två nyare båda ligger i båten)..
Så – idag rengjorde jag från dieseln som låg oförbränd i värmaren… Det brann ett tag 😉 Monterade ihop och var extra noga med allt… Silen som finfördelar bränslet var lite brun på ena sidan så gamla glödstiftet hade nog fått upp värmen en del och röken indikerade ju på att det var lite varmt iaf.. Ner till båten igen och montera i, fylla upp systemet och så lufta lätt och provstart…
Fortfarande bara vit rök.. Stängde dock av väldigt snabbt för att minimera diesel-sölet i värmaren (igår körde jag nog 5-6 försök – idag ett avbrutet)..
Så – antagligen skiljer det trots allt i styrdonen mellan äldre värmaren (vars styrdon nu sitter på en facelift Saab-värmare).. Troligtvis något med glödningen så att det inte blir fjutt nog för att få igång värmaren. Glödstiften har samma värde verkar det som men dom är lite olika till form och placering i förhållande till brännkammaren..
När jag höll på och montera i värmaren “pirrade” det till lite i vänster armbåge… Passade på att mäta lite och då hittade jag anledningen till varför gamla värmaren såg ut som en schweizer-ost på sina ställen..
Med BARA två C-tek-laddare inkopplade till landström (en liten på startbatteriet och en 300 på förbrukarna) mäter jag nästan 4v AC mellan värmaren och kulventilerna i värmesystemet.. Mycket märkligt.. Dom ska ju vara dubbelisolerade har jag för mig.. Kopplar jag in elpatronen till värmaren får jag 5,7 volt på “samma mätning”.. Har läst lite i båtens manual för att försöka sätta mig in i hur elsystemet är uppbyggt men klart är att anod-förbrukning på propellern samt godset som ätits ut gamla värmaren hänger ihop med dom här läckströmmarna… Hur dom uppkommer är jag däremot inte alls på det klara med. Blir en del googlande om jord i båt osv.. Har för mig att motorbåten hade ALLT jordat ihop till en anod i aktern.. Alltså – Jord från landström ihop med minus i båtens 12v system samt tank mm.. Spontant så är nog båtens 12v minus inte ihop med jord i denna båt – dock inte säker på att man brukar koppla så då det var länge sen jag läste igenom hur man normalt kopplar 230v i båt..
Fick syn på en hakefjord som var halvdränkt i dimma iaf.. Upp med kameran i bilen och knäppte av några bilder och en blev hyfsad
Så.. Vad göra nu då? Orken och engagemanget rann ur mig fullständigt och efter dom senaste veckornas ganska hårda tempo så blir det KANSKE en urmontering av värmaren imorgon och lite småpill – sen ska jag bygga en testrigg hemma och i lugn och ro försöka få igång skiten.. Har en värmare till som jag håller på och renoverar, men den behöver mer delar.. Jag TROR att det ska funka om jag smäller på ett Saab-don på värmaren i båten, men vill inte ligga i en trång stuv och testa mer nu.. Tror jag 😉
För och nackdelar då? Kontrollpanelen jag köpte till gamla värmaren i somras för typ 1500 spänn blir värdelös om jag måste köra SAAB-don då dom värmarna inte pratar samma språk på diagnosuttaget.. Trist och synd.. Fördelen är uppenbar – hittade en läckström som hade ätit anoder och värmare även i år – men – det kan nog bli klurigt att reda ut vad det beror på och hur det ska åtgärdas.. Men klart är att det blir en skillnads-spänning mellan minus i 12v systemet och jorden i landströmmen – ut med landströmskabeln och det var 0,0v.. I med den igen men laddarna urkopplade ~1,2 volt… För mycket redan där 🙁
Känns spontant som det blir ett litet uppehåll från båten framöver.. Om jag kan låta bli.. Hade varit skönt att få igång en värmare först och mätt lite mer på läckströmmarna iaf innan en paus, men jag behöver hur som komma ifrån det och få lite distans tror jag..
Edit: Efter en del fundering kring vad det kan bero på att jag kan få spänning mellan ett vattenburet system som i sig inte är anslutet till något alls i båten och 12v-systemets minus kan bero på att slangarna till ena akterhyttsvärmaren ligger på tanken dom är jordad på något sätt.. Men det är fortfarande ingen bra förklaring.. Får nog ge mig runt i båten med mätinstrumentet och kolla… Usch.
Påstår Pelle
S/Y Splash