Känns som om ämnet värme/värmare är väldigt välbloggat för tillfället.. Men – det är inte helt klart ännu så det finns alltid smådetaljer att dokumentera..
Gjorde ett renoveringsförsök på avgasslangen igårkväll med lite “gun-gum” i skarvarna som fanns.. Imorse hade den härdat någorlunda och kändes rätt så stabil så jag ägnade en kvart på lunchen åt att täta ändarna på ytterslangen mot innerslangen. Det satt någon tätning av något slag tidigare och jag hade kvar en redig skvätt Permatex The Right Stuff från renoveringen av motorn i min leksaksbil som jag sprutade på i skarven mellan inner och ytterslang. Denna Permatex har jag använt till bland annat trågpackning i motorn samt även på vissa andra ställen (oljekyls-anslutning mm) så den tål värme rätt bra (260grader enligt specen).. Sen efter jobbet – ner i båten och börja pilla..
Slangen sitter på plats iaf.. Får se om den håller tätt men när jag trycktestade den innan så verkade den ganska rätt.. (Blåste i ena enden och höll för andra och det verkade bra)..
Sen fick jag en briljant idé (tror jag).. Det förenklar en hel del om man vill tappa ner systemet.. Och det vill man – ganska snart faktiskt.. Lite iaf.. Varför? Flera anledningar..
Här sitter den iaf – en avtappningskran – troligtvis är detta den lägsta punkten i systemet – vilket iofs inte hjälper då babord-slingan går upp i en högpunkt innan den går ihop med styrbordsidan, men det är en hjälp att tappa merparten av trycket i systemet för båda sidor iaf..
Varför tappa ner inom kort då? Jo.. Jag har ju pillat en hel del med en bil och den var jag riktigt duktig (tyckte jag) och fyllde med alla vätskor inkl helt ny glykol när jag monterade i motorn första gången. Trågpackningen läckte olja så jag blev tvungen att tappa ur ett antal vätskor.. Oljorna kändes iofs förbrukade så det var ok – men glykolen var rätt sölig och onödig… Så efter en hel del googlande så fick jag klart för mig att man fyller med bara vatten och provkör och sen kan man tappar ur och fylla glykol när allt lirar.. Så – idag fyllde jag med vatten.. Och det var bra för det läckte lite på några ställen. En push-koppling där o-ringen hamnat snett, en klämring som jag inte dragit tillräckligt och så en metalldel där jag lagt för dåligt med Loctite på (den var “raspad” för att tex lin inte ska snurra med så det behövdes en hel del mer där).. Men – av alla kopplingar som finns så var det rätt bra resultat i mina ögon..
Körde cirk-pumpen av och till och hällde väl på runt 10 liter och drog igång el-patronen och värmen började cirkulera.. Kul! Efter nån timma tyckte jag att det var dags att åka hem – en hel del avluftning återstår men det verkar nu vara tätt överallt (utom akterkabinerna som jag inte testat än då den ena inte är ansluten p.g.a kabeldragning bakom och den andra hann jag inte med att “slå på” helt enkelt)..
Hoppas på leverans av kablage till autopiloten imorgon så kanske det kan bli fortsatt fyllning av värmare samt ihopkoppling av instrumenten i helgen samt montage av nytt “givar-rör” till lod/logggivaren…
Påstår Pelle
S/Y Splash