Idag var en dag som inte kändes direkt produktiv.. Började med att något seg packa mig ner till båten med en kasse isolering och gick lös i akterkabinerna..
Får väl be om ursäkt för dom obuntade kablarna… Dom ligger normalt under en fastskruvad kojbotten men ambitionen finns att när jag är klar med dragning av NMEA-2000 kablarna så ska det buntas ihop snyggt… Innan kojbotten återmonteras således. Ska även ta upp ett hål i kojbotten så man kan komma åt kulventilerna till akterhyttens radiator..
På andra sidan (babord) blev det också lite isolering…
Jag har iofs en rulle armaflex-tejp som man kan tejpa ventilerna med, men det känns lite överkurs.. Ska dock se om jag har mer 22mm isolering och kanske komplettera med lite 15mm för rören framför ventilerna.. Merparten är nu “ihop-isolerat” med 42mm isolering som gott och väl rymmer dubbla 22mm Pex..
Tittade lite på hur hela systemet ska sys ihop bak i “teknik-stuven” och det blev en del funderande och tänkande… Ibland får man visualisera lite i lugn och ro…
Här är en bra start iaf.. Behöver komplettera med några muffar osv men nu öppnar ju sverige igen i två dagar så nu finns alla möjligheter inför nästa ledighet 😉
Passade på att plocka fram lite andra saker som ska monteras också.. Provade och byggde ihop nätverket (NMEA 2000) och kollade så att jag och montage-instruktionerna var överens.. Verkar fungera i “test-mode” i salongen iaf..
Har vindgivare, logg/lodgivare samt tre multidisplayer liggandes som ska kopplas ihop med övriga Garmin / NMEA 2000 nätet och då ska Raymarine ST60 systemet pensioneras helt… (Bytte ju plotter, radar och autopilot mellan båtköp och semestersegling i somras men behöll ST60 tridata+vind för att slippa lyfta för lod/logg-givaren samt klättra för vindgivaren)..
NMEA 2000 är ju ett smidigt nätverk och nu har jag läst/provat mig till exakt hur det ska kopplas.. Behöver en backbone-lina till samt en droplink… Eller några lösa kontakter, för kabel har jag tillräckligt.. Bortåt 10m över.. Ska kolla om man kan köpa lösa kontakter till vettiga priser eller om det är färdig kabel som gäller..
Ska försöka jobba lite i två dagar nu inför nyårshelgen så det blir nog en hel paus från båten tror jag…
Påstår Pelle S/Y Splash
Hej såg att ni byter från Raymarine till Garmin samma här så jag blev intresserad av dina erfarenheter. vår bakgrund är att vi beställde och fick leverans av vår Jeanneau 409 i juli 2011. Vi beställde en basic utrustad båt eftersom vi ville utrusta enligt våra tankar och erfarenheter (vår tredje båt). Tillbaka till hur bygger vi, Raymarine senaste stamnät (det som är installerat i vår båt) heter SeaTalkNg vad är det då, det är (så vitt jag kan förstå) ett nät som ansluter till standarden NMEA 2000 men de har valt att avvika med att ha ett eget kabelsystem men man kan använda deras stamnät och om du vill koppla in en standard NMEA 2000 enhet så beställer du en kabel som är SeaTalkNg i ena ända och NMEA2000 i andra ändan. Vi kopplade in två Garmin 6008 plotter i stamnätet och faktiskt all data (vind, logg, lod)som finns i stamnätet (SeaTalkNg) visas korrekt och utan problem i Garmin 6008.
Vår version är att vid varje ratt installera en plotter som visat ”allt” sjökort, fart, djup, vind, AIS, video av stäven och eventuellt framtida radar. Alltså oberoende var rorsman sitter så har han nära och tydligt all information jämför gärna med Jeanneau standard alltså minst 2 instrument (Logg/Lod/Vind) vid varje ratt som är svåra att avläsa om du sitter med ryggen mot båtsidan samt plotter på bordet som måste vridas när rorsman byter styrplats (ratt).
Vi är mycket nöjda med Garmin men vi har ett intermitent fel i Autopiloten som jag hoppas vi får fixat i vinter
Hlsn Hans L
Har ju haft lite Raymarine-produkter… I vår Bavaria 36:a hade vi en tridata (varvsmonterad) som strulade (temp-givaren för havsvattnet pajjade).. Hade en autopilot (ST6001 S1G) som gick sönder p.g.a felmonterad kondensator på kretskortet i kursdatorn.. Ett ST60 Wind som slutade fungera…
Ja – förtroende för Ray var rätt förbrukat…
Vi bytte till en 4012 plotter i Zefyros – den var kanon.. Sen en 6008 i Zephyros som var ännu bättre så valet var enkelt när vi köpte Splash och började uppgradera elektroniken. Vi köpte plotter, radar, autopilot samt tridata-pack i somras men har nu instrument samt vind och logg/lodgivare kvar att montera.. Ska bli intressant att få ihop hela nätverket till sjösättningen och se hur mycket bättre det blir..
Så – vi har goda erfarenheter av Garmin hittills även om jag behöver göra vissa justeringar i autopiloten (mjukvaran kan nog förbättras men vi har upplevt att Garmin lyssnar på sina kunder och gör löpande uppdateringar efter önskemål).. Autopiloten styr lite väl häftigt i medsjö (vilket även Raymarine-piloten gjorde innan justering) men jag har inte läst på hur man ska ställa in allt ännu…
Plottern är underbar.. Har den ju på borde i sittbrunnen då jag tyckte det var bättre än dubbla bak vid rattarna.. Smaksak men jag kan se olika fördelar med olika lösningar..
Påstår Pelle
Hej jag uppfattade att det fanns fungerande Raymarin prylar (som i vår båt)och min tanke var då att beskriva att det går att integrera Raymarine och Garmin våra raymarin är logg/Lod/vind och ett st 70 instrument men jag tror att även st60 går att integrera men då måste man ju använda deras eget kabelsystem inget fel på det men egentligen gillar jag inte deras properitära tänk alltså att inte använda standard NMEA 2000 kablar.
Lite om första årets erfarnheter GHP12 autopiloten tycker vi funkar mycket bra integration med plotter (6008) är mycket bra och den styr bra både på rutt och kurs att styra efter vind inte så bra det blir lite vingligt anledning tror jag är att på plottern visas ju vind riktning och vindhastighet och där vill jag kunna styra trögheten men det går inte kan bero på att givare är ju Raymarine men jag tycker det borde finns en möjlighet att styra trögheten båtar reagerar olika.
Jag har även ett intermitent fel på autopiloten som visar sig så att GHC 10 (styrenheten/instrumentet) visar att autopiloten är aktiverad men ibland är den inte det alltså drivenheten (klass A/ en Jefa)är inte inkopplad trots att GHC 10 visar att den är, det går att åtgärda med att resetta och det händer sällan men man kan ju inte helt lita på piloten.
Plotter funktionen är ju mycket bra vi har även integrerat True Heding AIS och ska nu koppla in en Videokamera i stäven för att se när man är framme vid bryggan eller strandkanten en backkamera för 400 kr funkar bra. Så fixar Garmin våra två ärenden så blir det 100% rätt
Hlsn Hans som seglar Jolie med hemmahamn Alnö (Sundsvall)
Raymarine´s äldre ST60-system har ju bara seatalk och den går förvisso, med ett svindyrt interface (typ 3000kr) att konvertera till Nmea0183 som dels är långsamt och ändå innebär nån halv-mesyr i mina ögon..
Har en linjär drivenhet (Raytheon/Raymarine, Type 2) på hjärtstocken och Ray´s roderlägesgivare.. – Ska inte påverka såvitt jag kunnat läsa mig till.. Drivenheten är inte dålig – snarare riktigt bra vilket jag även fått “OK” på från garmin´s support..
Har haft videokamera på 6008:an (i motorrummet) – funkar kanon.. Har även kört med först en TrueHeading CTRX transponder i Zefyros till 4012 och sedan i Zephyros till 6008.. Nu har vi en “likadan” fast av fabrikat Comar om jag minns rätt (det är samma tillverkare av kretskortet men olika apparatlådor).. Funkar kanon med AIS också alltså.. Felet låter ju dock inget kul – inget jag har upptäckt i vårt system ännu..
Edit: I Tillägg… Jag satte kurskompassen i akterkabinen då Fluxen till Raymarine-piloten satt där och det passade bra… Dock anger Garmin att man vill att kompassen sitter framför eller i längsled med kölen om jag minns rätt.. Funderar på hur mycket detta kan påverka funktionen/snabbhet/slingring.. Så – jag har funderat på att flytta fram den, men har inga vettiga ställen att sätta den på där det är någorlunda magnetfritt… :-/
Påstår Pelle
Sådär… Det blir, efter nån timmes googlande, en flytt av CCU´n från akterkabinen fram till framför maststöttan om jag hittar ett någorlunda magnet-fritt utrymme.. Tror det kan fungera att sätta den framme i kölsvinet framför logg/lodgivaren. Får skaffa en förlängningskabel till CCU´n och sätta ett T-Stycke till där vind och logg/lodgivaren går ihop precis framför mast-stöttan.
Garmin verkar väldigt tydliga kring instruktionen att sätta CCU´n i främre halvan av båten… Det hann jag inte med i somras när jag stress-bytte den gamla Raymarine-piloten till Garmin GHP12 kitet.. Men – då finns det goda förhoppningar om en förbättring! Båten rör sig ju betydligt mer i förskeppet än i aktern så det kan nog bli snabbare och mer precis reaktion med CCU´n där fram.. Och nu är det enkelt att fixa till när jag har allt demonterat och lätt kommer åt kabel-vägarna i båten… Underbart – det här kan bli bra!
Påstår Pelle
Jo kan vara rätt jag köpte en förlängningskabel och CCU sitter nu i höjd med masten(för om mitt) på BB sida nära röstgärnen och erfarenheten är ju inte så stor med denna båten men på väg hem (från västkusten) så fick vi en hyfsad test från öregrund till Mellanfjärden ca 90 Nm med vindar 9-13 m/s och vindvinklar 110-130 grader och jag hade svårt att styra bättre än Autopiloten och min erfarenhet är 25 års segling och en del kappsegling så jag är nöjd med Autopiloten frånsett intermitenta felet. Styrenheten är ju i vår bår en “standard” Garmin men det är ju en från Garmin inköpt Jefa och Jefa är för mig topp hade tidigare en Arcona 355 med Jefa styrning och det är topp men jag tror inte de har lagt tillräkligt med tid i intergrationen jag märkte exempelvis att om jag ryckte säkringen på drivenheten så tyckte piloten att den fortfarande var inkopplad men även solen har ju sina fäckar
Hlsn Hans