Fick bli en tur med bilen till GBG i förmiddags.. Fick tag på stödhylsor i fungerande dimension.. Fungerande? Ja, 22×3 Pexhylsa kostade 17kr styck och eftersom jag skulle ha 16 så reagerade jag rätt bra på priset.. Men – 22x3pex är ju 16mm invändigt vilket även 18×1 CU-rör är.. Alltså funkar det med stödhylsa i koppar – den har lite smalare “krage” men det spelar ingen roll då den inte ska stötta något i den riktningen..
Lite annat med i påsen samtidigt – bla lite muffar som förbättrade i akterkabinen – kunde rationalisera bort slangarna och köra pex hela vägen till radiatorn. Måste dock skaffa lite korta M3 skruvar i rostfritt.. Hade inga alls hemma vilket jag var övertygad om innan vi åkte till gbg :/
Hade likaväl kunnat lösa det med vinklar med invändiga gängor men dom var så mycket dyrare än muffarna..
22mm PEXen går vidare fram till bakre toan där den grenas av till 15mm till radiatorn där och sedan 15mm vidare framåt..
Här får det bli flexibla slangar.. Och kortare skruv 😉
Sen går det 15mm slang vidare fram till nästa gren
Bakom kylboxarna i båtens original kabel-slang dom isolerar lite för spillvärme mot kyl/frys – sen vidare ner under diskbänkarna och ner till kölsvinet där nästa T-gren sitter samt även ventiler till radiatorn som ska värma kabinen i fören… Ska dra vidare från dessa grenar till främre toalett – då får jag totalt 4 radiatorer på “babord-slingan”… Sen kommer en styrbordslinga också som ska mata två enkla (akterkabin + salong) samt en dubbel (salong) så det blir motsvarande effektuttag på den också när alla fläktar går..
Bak i aktern i utrymmet där även livflotten bor i vanlig fall kommer pexen från babordsidan fram nu..
Inte så mycket att visa eller skryta över, men på styrbordsidan kommer det bli en “värmecentral” där värmarna (el + diesel) ska sitta ihop med bla cirk pump osv.. Här kommer det bli mest gummislang p.g.a enkelheten – kommer inte känns nån lukt härifrån inne i båten ändå.. Lite sugen på att förbereda för en radiator i sittbrunnen också, men tror jag hoppar över ändå då jag ogillar öppningar in i båten som det kan komma in fukt/vatten i.. Isåfall är det nog bättre att sätta ett fläktpaket med kraftigare fläkt och slangar som kan dras som en svanhals innan utblås – typ en defroster som vi satte för vindrutan i motorbåten…
Nu blir det snart griljering av julskinkan som har tillbringat dagen i ugnen… Julen står ju för dörren…
Påstår Pelle
S/Y Splash