Igår hade jag båtfri kväll men idag blev det en del fixat..
Under diskbänkarna ryms ju två genomföringar – den ena för avlopp från diskhoar, den andra har varit intag för fotpump men kommer istället kopplas till en däckspolningspump som kommer sitta i det “skåpet”..
Känns som om det här kommer bli bra. Den uppmärksamme noterar givetvis 1 1/4″ slangstosarna som nästan linjerar. Dom ska förbindas med någon form av armerad slang med dubbla slangklämmor både uppe och nere och kommer ersätta original-tattar-lösningen som såg ut såhär;
Det här anser jag vara en “o-bra” lösning där man har silicon:at fast nån slangvariant på plastgängade förskruvningar.. Och håll i er – den ena ändan satt under vattnlinjen.. Börjar det läcka där kan det bli lite jobbigt..
Men – Till något helt annat… Nämligen min tankestuga kring hur jag ska göra anslutningarna till fläktradiatorerna som jag pillar lite med för tillfället..
Den enda “dubbla” fläktkonvektorn är provisoriskt monterad i ena sidan av soffan i salongen. Har köpt hem lite olika delar för att kunna fundera över hur jag ska koppla ihop allt. Då jag hade problem med en läckande konvektor i Zefyros så har jag från början bestämt att jag ska ha dubbla avstängningsventiler och någon form av “lekande” inkoppling så att jag kan byta konvektor om det skulle visa sig att det läcker.. Här syns två olika lösningar på “lekande anslutning”… Den undre med en “stick-in” koppling PEX->R15.. Den övre är en TermoPar slang men den har lite tight inuti och ger nog onödigt stort tryckfall – dock VÄLDIGT smidig när det är svårt att passa in pex:en mot konvektorn (och Pex-slang kan ju vara rätt bångstyrig)..
Termoparslangarnas tryckfall är dock antagligen inte så mycket högre än vad fläktkonvektorernas är och i Zefyros fungerade det perfekt med såna slangar.. Så det blir nog PEX hela vägen till dom som det funkar bra på och så slangar till dom som sitter illa till.. Massa vinkelkopplingar är inte heller helt fria från tryckfall och flödet i systemet är långt ifrån högt..
Var bara tvungen att lägga in en bild på originalinstallationen med dom extrema strypningar som fanns på luft-flödes-sidan.. Dom här fjärilsventilerna tar ju 70% av flödet.. Ska bli fint att få ordning på dom här grejjerna så att flödet ökar samtidigt som ljudnivå och strömförbrukning minskar…
I akterkabinerna satt dom gamla fläktkonvektorerna i det bakre skottet och sög in luft från utrymmet mot akterpegeln där b.l.a värmaren sitter. Inte optimalt i min värld – om det blir ett avgasläckage är det mindre lämpligt att suga in det från aktern. Dessutom cirkulerar man helt kall luft rakt in.. Så jag har letat efter alternativa platser att sätta konvektorerna på.. Och… Här:
Det här blir kanon.. På babordsidan är det riktigt gott om plats. På styrbord lite sämre för stora delar av kabelstamen går här och dessutom dom gamla slangarna för värmaren där jag tänker mig placera 22mm PEX för matning av styrbordsidan… Men det ska nog få plats där också.. Då kommer varmluften värma durken till viss del, men framförallt inte suga in akterstuvens luft och dessutom inte blås varmluft på fötterna hos den som ska sova där 😉
Får räcka för idag när det gäller bloggen.. (orkar inte med fler bilder)…
Påstår Pelle
S/Y Splash
Kul med Bilder! En fråga, vad tror du om att använda alupex rör till färskvattensystemet ombord MeaDiva? Kan låna presskopplingsverktyg av en rörmockare hemma!
/Tobias
Alupex blir nog fullständigt kanonbra.. Skulle jag dra nya dricksvattenledningar skulle det mycket väl kunna bli alu-pex (eller MLC som Uponor kallar sina rör)..
En fördel till är att godstjockleken i allmänhet är mindre så innerdiametern blir lite större..
Alu-pex har fördelen att den är lätt att forma och “stannar kvar”.. Nackdelen är att den är svårare att “mata” igenom svängande sträckningar.. Men ni bygger ju från scratch så då är MLC eller Alu att föredra i mina ögon!
Böjfjäder på utsidan och vips kan man göra skarpa 90gradare lätt och smidigt..
Påstår Pelle
Böjfjäder på utsidan?? Hur funkar det?
/Tobias, som skall jobba natten…
Det fungerar rätt bra 😉
Skämt åsido.. Man trär på en böjfjäder på utsidan så är risken mindre för “knäckning” i vassa böjar.. Sen finns det invändiga också, tror man har dom vid ännu snävare böjar, men framförallt vid större dimensioner.. Har jag för mig..
Men jag köper ju bara in skräpet – normalt slipper jag ju montera det 😉
Påstår Pelle