Jaha, fredag och lite småpill..
Skrapat bort gammal tätmassa och rengjort;
Dags för nya genomföringar till septitankarna helt enkelt..
Sådär – insidan efter att ha dragit åt dom så hårt vi klarade (Cissi höll emot, jag drog).. Får hoppas att dom är tillräckligt hårt dragna – det är inte helt lätt att avgöra..
Det har flutit ut sikaflex på både in och utsida iaf så tätt lär det vara.. Dom nya genomföringarna är något något mindre än dom gamla så epoxi och bottenfärg täcker inte hela vägen fram, men hellre åt det hållet så man slipper slipa ner innan montage..
Dessutom har jag hämtat en liten detalj till värmesystemet idag….
Jag har en känsla av att vi kommer uppskatta möjligheten till lite ruffvärme via landströmsanslutningen väldigt mycket. Har 3st 500w elfläktar installerade i båten (2 i salongen och en i förpiken)… Men med det vattenburna systemet kommer vi kunna ha lite värme på toaletterna, förvärma motorn osv så det blir mer komfort.. Dessutom om vi kör dom båda systemen samtidigt kan vi med dubbla landströmskablar köra 3kW värme.. (och troligtvis åka på dubbla landströmskostnader också – men möjligheten finns iaf)..
Påstår Pelle
S/Y Splash
Hej
Har ni landströmscentral som tar dubbla intag till samma system? Fick en offert från Odelco på en sådan, 3900 ink. moms.
Vi funderar på en sådan så vi kan förstärka upp elen ombord vid behov.
/T
Nej – jag har inte funderat så långt ännu.. Men det kanske är en bra idé.. hrm.. Nu är det risk för att du precis har kostat mig 4´ 😉
Var mer inne på att lägga elfläktarna på separat koppling med någon form av omkoppling vid intaget.. (som sitter väl skyddat i en stuv)..
Dessutom har vi en tyristorstyrning på VVB som gör att vi kan ställa effekten på den steglöst – hoppas att den klarar belastningen från elpatronen också (ska givetvis kolla upp den innan vi testar) – då skulle vi kunna reglera steglöst 0-2300w (1500 elpatron + 800w VVB) och ha 500+1000 (två separata termostater – en till en värmare och en till två) på annan kabel.. Ger bra valmöjlighet..
Påstår Pelle
Vi har ju en isolationstransformator på 16A som skall mata systemet ombord, men det är ju sällan vi har det iland då de mesta är 6 A eller i bästa fall 10A därför vill vi ha möjlighet att ta ombord två kablar men vill slippa separera systemet ombord
Köp inte ännu, har lite kontakter….
/T