Idag blev det vilodag från båten trots en påse med lite blandade tillbehör (slangstosar, bordgenomföringar, kabelskor, polskor osv) för att låta kroppen få lite vila. Cissi är titt som tätt på mig att jag ska ta det lite lugnare vilket är bra då det lätt blir lite väl ambitiöst..
Soffan är dock svår att sitta i hela kvällen så ultraljuds-tvätten åkte fram och jag gav mig på att pilla lite mer värmarna…
Tänkte bygga en hybrid.. Inte så avancerat som det kanske låter, men planen är att ta dom bästa och nyaste delarna från respektive värmare och se om den går igång och accepterar blandningen.. Det innebär väl istort sett att allt utom styrdonet är från den några år nyare saab-värmaren så det är inte fullt så avancerat som det kan verka..
Till vänster syns “gamla” värmaren men med ultraljudstvättad värmeväxlare. Den blev riktigt fin jämfört med hur den såg ut innan. Den skiljer sig en del i utformningen mot den nyare varianten till höger.. Brännar-röret till vänster är ännu otvättat (och kan förbli otvättat då diesel-insprutningen tycks sitta inne i brännar-röret på äldre värmare).. Det till höger har fått en omgång i ultraljudstvätten och ser betydligt trevligare ut..
Vänstra “huset” är nytvättat – det finns hål i slanganslutningarna och tydliga korrosionsangrepp inne i värmaren. Mycket märkligt.. Det högra huset från en Saab-värmare är mycket fräschare..
“original”-värmarens växlare är nu riktigt rengjort men uppvisar korrosions-skador (se precis i mitten av bilden hur den är full av små kratrar).. Skumt – vad kan detta bero på? Den från Saab-värmaren är helt slät i ytan såvitt jag kan se..
Brännaren som ska användas i “första-värmaren” blev iaf riktigt bra efter noggrann tvätt i ultraljuds-tvätten och lite citronsyra som lösten skiten riktigt bra..
Påstår Pelle
S/Y Splash
Pelle,
Varför kör du inte med Saab värmare rakt av?
Jag tror det är dumt att blanda för mycket delar, eventuellt skulle du kunna byta hus och värmeväxlare. Jag skulle inte blanda brännkammare, insputare/glödstift/fläkt och styreklektronik.
/Fredrik
Som jag skrev i inlägget så blir det styrdon från den gamla båtvärmaren och resten från saab-värmaren.. Alltså en måttlig blandning..
Anledningen är enkel – jag vill kunna läsa felkoderna i kontrollpanelen jag köpte för typ 1500 spänn i somras.. (och nollställa dom om dom uppstår).
Allt under skalet är inte identiskt men tex fläkt, tempgivare osv är exakt samma såvitt jag kunnat utröna.. Däremot skiljer styrdonet så tillvida att Saab-donet pratar saab och Eber pratar “vanligt”.. Dessutom driver Eber-donet cirk-pumpen (finns ingen last där får man felkod)..
Sitter med massa delar framför mig.. Tänkte börja värmarbygge ikväll..
Påstår Pelle