Fick mailsvar nyss beträffande hur man monterar isär värmeväxlaren i en D5W Eberspächer.. Lite våld så löste det sig.. Jag vågade inte riktigt ta i så då jag var osäker på om den satt med nån bajonettfattning eller liknande så jag inväntade svaret och gick sedan loss med rå muskelstyrka..
Och då såg det ut såhär;
Till höger i bild en “klassisk Saab 9-5 Diesel tillsatsvärmare” och till vänster en Splash-Edition Eberspächer D5W båtvärmare.. Med skit i värmeväxlaren…
En liten “close-up” på värmaren som faktiskt fungerade i somras och gav en hel del värme (höll oss varma en hel natt när vi provkörde och det var kanske 8grader ute – 22 inne hela natten – gjorde varmvatten många gånger med den)..
Inte fräscht… Och OJ så mycket bättre allt kan bli… Alltid kul att börja med “skit” så man kan få större utväxling på jobbet man gör..
Påstår Pelle
S/Y Splash
Hej
Kör du med vanlig bilvärmare? Konverterar du den på någotvis?
/T
Saab´s tillskottsvärmare fungerar att “köra rätt av”. Det som skiljer dom i stora drag är styrningen. Dom har saab´s gränssnitt och pratar inte felkoder som en “båtversion” gör av samma värmare. Dessutom är inkopplingen lite annorlunda – dom kräver +12 på två tåtar för att gå igång..
Sen så har dom ingen utgång för cirk-pump utan den får man köra manuellt via egen matning. Jag tycker det är bättre för det förenklar inkoppling så som jag vill ha värmesystemet, men jag kan leva med att pumpen drivs av värmaren också… (Om det inte finns någon “last” på pumputgången får man felkod – ska bli intressant att se hur detta blir när jag varvar ner cirkpumpen när jag får strypt in nya systemet i vår)..
Sen kommer det ju en Calix PH1500 elpatron (troligtvis imorgon) också.. Billig elpatron..
Påstår Pelle
Tjenare.
Hör av dej om du vill ha sprängskisser till Eber.
//Jonas