Vilken oerhört rolig rubrik och så otroligt spännande detaljer… Men… Ibland är det ju detaljerna som gör det 😉
Har köpt lite citronsyra som tydligen ska vara bra att rensa kylsystem med.. Har blandat ganska starka lösningar och kört igeom alla fem små fläktkonvektorer så dom är riktigt rena nu.. Körde även värmeväxlaren (den var ju helt ny i somras när jag monterade i den).. Fläktarna innehöll rätt mycket “skräp”, växlaren var rätt så ren, men det kom en del även där.. Tog en bild på en av dom “medel-smutsiga” fläktarna och då såg det ut såhär:
Så trevligt… Eller inte… Jag sköljde igenom alla fem noga med vatten innan jag hällde i citronsyre-bladningen.. I två av fem kom det ut vätska som såg ut som starkt blandad glykol.. Kan det vara så att glykolens färgmedel kristalliserar? Hur som är flödet riktigt bra igenom vattenbatterierna i fläktkonvektorerna nu och värmeväxlaren tycks vara ren..
Så vad gör man då? Jo.. Då har vi, trots allt jobb jag lagt på att rengöra fläktkonvektorerna, bestämt oss för att köpa och “bygga” nya fläktkonvektorer precis som vi gjorde i Zefyros. Vi var otroligt nöjda med den lösningen, flödet var väldigt bra (luftflödet såväl som vattenflödet) och det är dessutom rörgängor på dom (det är slanganslutning på dom vi har – 20mm – passar inte med dom PEX-rör jag tänkt dra)… Istället för att böka med övergångar mellan PEX-rör och slang hit och dit blir det helt enkelt ett byte… Så nu har vi FEM fina fläktkonvektorer som ger typ 1-1,5kW styck tillsalu… Kom med ett vettigt bud!
På matbordet har vi något annat än mat för tillfället…
Två stycken Eberspächer D5W… Den ena är en “eftermarknads-variant” som vi fick med Splash.. den andra (till höger) har suttit i en Saab 9-5 Diesel… Ska renovera båda och demonterar dom paralellt för att se vad som skiljer dom åt.. Finns vissa småskillnader i den “fysiska” utformningen och sen vet jag sedan tidigare att styrdonet skiljer en del.. Men det mesta är väldigt identiskt.. Tyvärr gick tre skruvskallar åt “h-vete” på originalvärmaren (på SAAB-modellen var det torx-skalle istället för PH2).. Kanske man har kommit på misstaget? 🙂
Även om värmaren nu blev lite “pausad” så finns det en del att pilla med… I veckan kom det lite;
Och dom kan jag kanske börja montera i helgen..
Dessutom har vi fixat lite annat som på sikt ska monteras…;Ja – här ligger, utöver kulventilerna i botten, en duschlänsbox som vi ska ha till främre duschen (så man slipper länspumpa duschen manuellt – istället ska utloppsvattnet rinna ner till denna sump och pumpas ut automagiskt)… Vi hade en liknande i Zephyros (motorbåten) och det var väldigt bekvämt… Dessutom en pump med tillbehör som vi ska ha för renspolning av ankare osv.. Blir ett rörsystem med PEX från pumpen som ska grenas både framåt och bakåt så vi får uttag med “salt tryckvatten” i både för och akter… Har saknat det vid stävankaret efter svaj-ankring redan så detta kommer bli en kanongrejj tror vi!
Nu är det helg… Då kan man skruva mer 😉
Lite sugen på att åka ut mot Marstrand… Dels då vi älskar det området och sen finns det ju en Diva 38:a som byggs där som man kanske borde ta en snabb titt på 😀
Påstår Pelle
S/Y Splash
Hej
Ni är välkomna på studiebesök, vill ni uppleva något typiskt för Marstrand så här års (lite av ett Midsommer moment, dvs sådan tillställning som bara förekommer där) kan ni komma i morgon lördag vid 13 tiden för då är det julbasar på Socitetshuset!
Annars är vi hemma hela helgen, vet inte hur mycket vi grejar eftersom Elis är sjuk. Dock är han pigg och glad nu men vi är lite i karantän….
/Tobias
Hade fel om tiden, det börjar 11:00!
/T