Men först en uppdatering på bogpropellern 😉
Inget märkvärdigt men jag har sprayat två lager prop-o-drev Trilux på propellrarna och penslat ett lager Trilux i tunneln..
Och så har jag demonterat resten av värmesystemet – värmaren, två fläktar och pumpen på värmarsidan..
Jag var lite tveksam om jag var normalt funtad som monterade ur pryl efter pryl till värmaren, men efter lite närmare granskning av ingående delar så är jag helt övertygad om nödvändigheten;
Not so nice.. Det är ganska hårt också – går att “gnaga bort” med tex skruvmejsel, men definitivt inte bara att spola ur. Kan bli intressant att se hur flödet är genom fläktarna (sitter inte så mycket synligt i dom, men jag vet inte vad som finns inne dom tunna kanalerna).. Kanske blir byte at alla fläktkonvektorer också… :-/
Påstår Pelle
S/Y Splash
Hej
Är du behov av en dubbelfläkt har vi en över, gjorde ett experiment innan vi hade bestämt oss för vad vi skulle satsa på!
http://meadiva.se/2012/03/09/exprimentverkstan/
Den är inte av aluminium vilket gjorde att vi inte kunde använda den!
/Tobias
Kan tänka mig hur värmaren ser ut inuti 🙂
/Fredrik
Tobias; Intressant – återkommer så fort jag kollat och funderat lite…
Fredrik; Det skulle jag däremot gärna vilja veta. Försökte montera isär den tidigare ikväll.. Det gick INTE bra.. Tyvärr.. Dom något nyare (jag har en SAAB-värmare liggandes) har ju TORX mer eller mindre genomgående.. Dom tre som finns kvar efter man lossat fläktkåpan, styrkortet och kåpan som sitter ihop med dom delarna – alltså dom tre som då återstår som håller ihop brännarhuset – dom är vanliga PH2 skruvskallar på.. Tog en splitter ny kvalitetbits och då pulvriserades skruvskallen tyvärr.. Blir att försöka borra ut dom tre och sedan gänga upp huset igen.. SKIT! (Eller så byter man till ett bättre beg SAAB hus – men det kostar iofs lite)..
Har iaf fått lev av ett gäng kulventiler idag så i helgen ska jag nog gå loss med lin & locherpasta på genomföringarna!
Påstår Pelle
Vad har du för material i ventiler! Brottas med allas olika argument för och emot, hur resonerar du?
/Tobias
Avzinkningshärdad mässing är det enda rationella i mina ögon.. Rena brons-ventiler/genomföringar är svårt att få tag på och extremt dyra i förhållande… Rostfritt vill jag inte ha då det finns risk för spaltkorrosion vid genomföringarn (vill inte blanda olika kvalisorter kring genomföringar och venilter osv)..
Så… Genomföringar, ventiler, delar osv i avzinkningshärdat bör bli perfekt – håller garanterat minst 10 år… (kunde nog skrivit 30 men är lite restriktiv)..
Genomföringar och ventiler såg ut att vara helg i nyskick på “insidan” i Splash.. Dom är 12 år.. Bestämde att byta då septi-ventilerna läckte i spindeln (handhavandefel i mina ögon iofs) och började se lite tråkiga ut.. Eftersom jag kan köpa ventiler till vettigt pris blev det nya.. Delar och genomföringar ser nya ut.. Håller säkert 30 år till, men det vågar man ju inte lova.. .. .. hrm.. .. Som du skrev på Maringuiden (tror jag det var) – hört nån båt som förlist p.g.a uppäten genomföring? 😀
Påstår Pelle
Då har vi samma resonemang, känns bra!
Nu tar jag kväll! God Natt!
/Tobias
Känns fånigt att kommentera sin egen blogg i kommentarerna på densamma – men – kolla mitt senaste inlägg om materialkvalitet i slangstosar.. Tål att tänkas på..
Påstår Pelle
S/Y Splash