Dom “sista” två batterierna mättes kl 8:00 imorse då dom hade laddats ur i 10h med varsin lampa.. Således har alla fem genomgått samma mätning..
Förhållandevis jämna trots ålderskillnaden. Verkar faktiskt som om dom gamla batterierna som suttit vid bogpropellern är i bättre skick då dom återhämtade sig lite bättre. Den initialt något lägre spänningen i dessa två kanske kan bero på att dom är mindre sulfaterade än dom övriga tre?! Ett sulfaterat batteri kan ju hålla extremt bra spänning efter laddning men tappar mer än ett “bra” batteri under last..
Vätskenivån var lägre i BP 1 och BP 2 jämfört med övriga så dom fick sig en påfyllning igårkväll efter laddning.. Syran har nog inte blandat sig riktigt dock då dom får väl gå på lite rekondladdning så att elektrolyten blandas runt ordentligt..
Så – ungefär 4,7A i 10h = 47Ah… Det är alltså ~41% av angiven kapacitet… Dessutom på ungefär den tiden som batteriet är specat (man brukar ju speca batterier vid 20h)… 12,32V ska motsvara ungefär 50% laddning.. Således har batterierna inte full kapacitet längre, men nära nog för att hålla några år till.. Brukar generellt aldrig ladda ur mer än 50% av kapaciteten vilket skulle innebära 235Ah med denna batteribank. Om jag kopplar på dom två batterierna som sitter framme vig bogpropellern så får vi 100Ah tillgängliga till.. 335Ah borde räcka riktigt långt.. Runt 42h segling om vi snittar 8A (kyl+frys+plotter+autopilot och lanternor på natten om vi byter till LED)..
Det skulle räcka om vi lyckas med Skottlands-planen 2013..
Funderar på om man skulle ta sig ner och polera lite på båten idag 🙂
Påstår Pelle
S/Y Splash