Åkte och köpte en belastningprovare idag.. Den har en inbyggd last som ska vara på 100A som man kör med i 10s och läser av spänningsfallet under mätningen.. Sen kommer jag köra med 55w halogenlampor som “fake-last” för att kunna mäta mer långvarig belastning vilket ju är vad batterierna verkligen kommer jobba med..
Åkte förbi båten en sväng efter jobbet.. Passade på att flytta upp bommen som låg på styrbordsidan, tvättade av ytorna som ska poleras och vaxas samt maskerade teak-däcket lite snabbt.. Sen in i båten och hämta upp två till batterier som jag lastade i bilen.. Så nu är alla tre batterier från 2010 hemma också.. Bara startbatteriet kvar inne i båten för tillfället.. (och så dom två bogpropellerbatterierna där fram, men dom var nya i somras så dom får vara kvar)..
Spännande så det förslår i garaget just nu.. Har kört belastningsprov på tre batterier – 2 gamla och ett nyare.. Två nyare står och toppladdar med rekondläge på C-Tek:en så att dom bubblar runt eventuell skiktad syra inför mätning.. (den behandlingen har dom första tre redan fått)..
Har ju inte kommit så långt ännu utan bara kört en belastning på 3 av 5, låtit dom vila ett par timmar då dom återgick till nästan exakt den startspänningen dom hade.. Bra men kanske inte så uppseendeväckande då 100A i 10s ~0,278Ah.. Men iofs en bra start att dom ligger så lika..
Nu har jag kopplat på en 55w halogenlampa på BP 1 och BP 2 (BP = Bogpropeller).. Så får dom lysa tills imorgonbitti – säg klockan 7 – blir 10h.. 55w / 12,4 i snitt ~4,435A.. 44,3Ah på 10h = ~38,6% av kapaciteten.. Sen ska jag mäta dom när dom vilat lite så får vi se vad domen blir..
Sen blir det en lampa på FB 1 under dagen imorgon och sen lampor på FB 2 och FB 3 imorgon natt… Och kanske lite polering på däcket efter jobbet imorgon 😉
Påstår Pelle
S/Y Splash