Ja.. En vecka till har passerat med lite för högt tempo på jobbet för att hinna med båten på kvällarna, men helgen är ju fortfarande tillgänglig 😉
Det finns stora projekt, och betydligt mindre, på listan över vad som ska fixas under vintern… Några punkter till börjar bli avbockade…
Rodret har fått sig en omgång… Det var en hel del ojämnheter innan efter halvtaskiga reparationer.. Eller ja – reparationer är kanske att överdriva.. Det hade blivit lite naggning i kanterna p.g.a is samt en utbuktning mitt på rodret enligt tidigare ägaren – Så dom “öppnade” och konstaterade att det inte var några skador utan mest kosmetiskt.. Vid bläsringen upptäckte vi detta och dessutom var det ganska ojämnt. Rodret är dock torrt inuti och nu har jag jämnat till ytan inför epoxi-behandling.. Utöver det så finns inga glapp i rodret och det tycks helt homogent och visar inga tecken på delaminering eller sprickbildning någonstans utmed hela hjärtstocken – vi kan segla vidare med gott samvete 😉
Ett lite mindre “projekt” men nog så viktigt för helhetsintrycket var byte av “koppen” vid dusch-handtaget på akterspegeln. Splash hade en kallvattendusch när vi köpte henne.. Vi var bortskämda med kall/varmvattendusch på badbryggan från dom senaste två båtarna vi haft så inför semestern skaffade jag alla delar som behövdes för att fixa detta även på Splash vilket senare monterades under semestern.. Men – det fanns inga nya “koppar” i lager hos lokala handlaren så det fick vänta tills nu.. Beställde den häromdagen och hämtade den idag – det kommer bli bra mycket snyggare än den väderbitna lätt grå-daskiga som sitter där..
Den här generatorn på 115A (Volvo Penta original) tänkte jag försöka montera på MP22:an då original är på 50 eller 60A.. Dock verkar det inte vara helt problemfritt då den är rätt mycket större än originalet.. Får fundera vidare på det där.. Trist om det inte funkar (köpte generatorn till ett riktigt bra pris)..
MD22:an är förövrigt utrustad med givare för tex kylvattentemp, oljetryck osv.. Men mätarna finns bara på “de-luxe-tavlan” som är svindyr.. Köpte tempmätare på Biltema i somras för att prova och den har visat sig funka kanon. Har även mätare för oljetryck liggandes och funderar på att beställa en rostfri skiva istället för den stora svarta som sitter “bakom” motorpanel och mätarna idag.. Placeringen av mätarna kan bli bättre (tankmätaren satt redan “dumt” när vi köpte Splash) så vi kan få plats med en till..
Fick rollat på ett lager epoxi till precis innan jag lämnade båten idag… Så nu är det 2 lager klara – kanske bli lite mer imorgon om jag orkar…
Återstår mycket, men det tar sig succesivt vilket känns skönt!
Påstår Pelle
S/Y Splash
Hej Pelle,
Var/hur kopplade du in mätarna från Biltema?
Ligger kablar dragna hela vägen från motorn upp till “tavlan” i kabelstammen på MD22:orna.. Kabelfärgen hittade jag i verkstadshandboken men jag kan kanske kolla om du behöver denna info.. Vill minnas att någon kabel var blå-gul men det är lite “vagt” då det var i somras jag kopplade på temp-mätaren…
Såhär är det tydligen inte på många andra motorer, men det finns “färdigt” på MD22 iaf…
Påstår Pelle
S/Y Splash
Nej, det behöver du inte. Med ditt svar tror jag nämligen inte det fungerar på min. Enligt Volvo Penta kan man på min D1-20 ansluta t.ex. motortempvisare direkt till baksidan på varvräknaren, så det är väl digitalt på något sätt.
Vi hade en D1-30 i Zefyros (efter att våran MD2030 gav upp)… Den hade vi ett EVC-instrument (display) till som visade bland annat kylvattentempen… Men – det kostade väl runt 12-14´ så det är allt annat än billigt..
Tipset där borde väl vara att montera egna givare och analoga instrument… Nånstans kan man säkert få plats med givarna… Har lite idéer kring det också om du är intresserad..
Påstår Pelle
S/Y Splash
Hej Pelle
Först, fin blogg!
Jag är ute efter dessa “koppar” i plast till duschen på akterspegeln på vår båt. Vi har samma som er och med samma tråkiga utseende.
Vart fick du tag på kopparna lösa?
Trevlig kväll!
Hälsar
Martin S/Y Gladan