Veckan har varit lite “choke:ad” så det har inte blivit så mycket båt.. Måndagsmorgonen började med en stor olycka på E6:an så jag fick boka om min Malmö-Aviation-flight till en senare SAS till Arlanda istället.. Ingen större fara för första mötet i Solna låg först på eftermiddagen, men ändå irriterande.. Hem tisdag kväll rätt sent, sen en lång onsdag med för mycket att göra så det var först igår som jag fick tummen ur att pyssla lite..
Har nu spacklat upp lite “vingar” eller “spoiler” framför bogpropeller-tunneln samt rundat av hörnen som var minst sagt kantiga innan.. Det tar sig så sakteliga.. Ikväll gick jag över ytan med ett relativt “fint” epoxi-spackel runt bogpropellern – dock lösningsmedelsfritt så det tar lite tid innan jag kan slipa det..
Dessutom blev det ett lager epoxi i stäven för att se hur VC Tar2 fungerar. Har jobbat med Nils Malmgrens lösningsmedelsfria en gång på en B31:a vi hade, och sen Hempel LightPrimer på Zefyros.. Dom hade rätt olika egenskaper när man applicerade dom så för att “känna lite” på VC Tar2 beställde jag hem en svart och en vit burk för att prova mig fram..
Tyvärr kan jag ju inte måla över epoxi-spacklet ännu så det ser ju lite mysko ut, men ytan som VC Tar2 lämnar efter sig verkar rätt OK.. Dessutom verkar den “fylla” bra efter blästringen. Jag har slipat en del, våtslipat (med abralon) en del och rollat på “obehandlad yta” på en del.. Ska bli fint imorgon att se hur det blir när det har torkat..
Spontana känslan är iaf att det blir en beställning till med typ 3×2,5liter och 1×1 liter.. (tror jag klarar varje lager med 2,5+1 liter.. )… Den luktar skit, men verkar täcka rätt bra och 3 lager tror jag blir nog eftersom vi redan har iaf ett helt intakt lager (det var minst två lager på båten har jag konstaterat)..
Nu – efter 3 timmars fredagsjobb – blir det lite lugn och ro i soffan, men imorgon är det nog på´t igen om kroppen hänger med 😉
Påstår Pelle
S/Y Splash