Efter en lång segling från Helsingör till Varberg (blir väl bortåt 70Nm) i både medström, lätt vind och lite mer vind loggade vi allt mellan 4knop och 10 knop… 4knop vid 3,5 genom vatten och 0,5 medström, 10knop vid 7,7 genom vatten med en massa medström.. Sista timmarna in mot Varberg hade vi dock slör ~110-120 grader 6-7m/s och gick runt 8-9knop… Splash seglar riktigt fint på såna bogar.
Propellern har knackat och haft sig några dagar och det har blivit värre. Efter att ha googlat en hel del om Brunton Autoprop blev jag orolig för lagerhaveri. Det är flöjlande blad som är kullagrade och tätade från havsvattnet med speciella tätningar.. Sen är dessa lager fettfyllda. Om tätningen ger sig tränger vatten bort fettet med lagerhaveri som trolig följd. Personligen tycker jag det låter lite väl hightech för något som sitter under en båt, men det är väl förhållandevis få som har fått problem om man jämför med antalet sålda propellrar (som bör vara, bara för den storleks-serien vi har runt 10000 idag)..
Igårkväll träffade jag en kollega från vår Varbergskontor och idag fick vi låna hans bil.. Audi Q5 – fint ska det vara (Tack för lånet – mycket uppskattat).. Vi åkte hem till Stenungsund, kollade posten, klippte gräs, hämtade dykutrustningen, handlade verktyg på biltema och förberedde för ett byte tillbaka till original 3bladig fast “bromsklosspropeller”.. Ner till Varberg igen och på med grejjerna.. Vattnet var ärtsoppa efter att det har blåst 15-18m/s hela dagen (topp över 20 enligt både vårt och hamnens instrument)..
När jag kom ner och tog tag i propellern upptäckte jag omgående vad jag TROR var problemet..
I bakkant av propellerns nav sitter en anod med tre nylonskruvar.. Vår anod var såpass uppäten att det var 3-4mm glapp mellan skruvskallarna och anoden vilket gör att den med lite vattenströmning nog lätt kan hamna i svägning och klappra precis som vi upplevt det. Ljud under ytan var rätt och Cissi tyckte sig kunna höra samma ljud i sittbrunnen trots halv storm med vinande riggar.. (Det har inte hörts högt vid motorgång, men på lägre varv har det varit uppenbart).. Drog åt alla tre skruvar och hoppas på att det ska vara tyst nu. I övrigt märks inga glapp osv.. Passade på att vräka ett gäng havstulpaner från sina nuvarande boplatser (nu ligger som mer som tulpankross på hamnens botten)…
Igår när vi gick från Helsingör med sikte MINST på varberg så kom det först regn.. Skurar – säkert 5mm på 20-30min.. Sen klarnade det upp men då dog givetvis vinden.. 4knop är lite trögt om man ska 35Nm till och klockan redan är efter lunch.. Men.. Som på kommando kom glädjebringarna till oss…
Den första “blåste” 3-4m bakom vår akter.. Och så en till.. och en till… Kameran låg givetvis nere efter allt regn, men den kom upp och då fick vi några bilder när dom var kanske 20-30m från båten.. Underbara djur som verkligen kan glädja en lätt uttråkad seglare 😉
Nu ska vi vidare norrut när kuligen lägger sig.. Förhoppningsvis mest för segel, men nu kan vi troligtvis med gott samvete gå för motor igen..
Påstår Pelle
S/Y Splash