Tillvaron har varit minst sagt rörig senaste tiden. Vi hade för avsikt att sjösätta 15/3:e men p.g.a isläget och kylan fick det skjutas på framtiden. Sen hade vi siktet instället på 25:e mars för att vara i till påsk… Måndagen kom, efter mycket annat som kommit emellan (mer om det senare) och vi fick äntligen ut båten ur hallen och bort till kajen där vi sjösätter…
Det känns alltid lite osäkert när 10 ton ska transporteras i en vagga som ser för liten ut på en vagn som ser ut att “knäckas” av lasten men det går som vanligt kanon och Jonas är SÅ duktig på att köra ekipaget.. Men pulsen är minst sagt förhöjd..
Det var – som väntat – ny is vid kajen, men den kördes bort med en liten stålbåt..
3cm ungefär… Det är riktigt hårt…
Efter detta fick vi ner båten i vattnet… Med hjärtat i halsgropen gick jag igenom alla bordgenomföringar och dom verkar hålla tätt… Oroligt och helt utanpå skinnet i nerverna då vi ju bytt alla kulventiler i vinter kollade jag allt 3-4 gånger.. TÄTT!!! Yes…. Glädje… Tills jag gick bak och kollade propelleraxeln… Och där droppade det 3-4 droppar/sekund… SKIT!… Upp på land igen..
F.d. SB Båttillbehör, numera Hjertmans i Stenungsund, hade en ny blackjack i lager.. (axel-tätning alltså).. Köpte den, började kolla klockan som ju som vanligt tickade allt för snabbt.. (och det av en annan anledning – läs mer längre ner).. Bök och stök men ingen sjösättning på måndagen iaf..
Fick däremot tag även på ett nytt cutless-lager…
Att slå ut ett cutlesslager var tungt.. att slå i det var inte lättare, men nu sitter det där.. Nytt lager, ny blackjack – allt på banan? Lämnade båten – helt utmattad och uppgiven.. Vaknade 05:15 tisdag morgon och inser att jag lämnat flera kulventiler i stängt läge efter att ha “öppnat dom” när vi var nere ett tag i vattnet… -7º ute, +7º i båten – har kulventilerna åkt på frostsprängning? Ner innan jobbet och öppna dom – skönt – alla hade helt flytande vatten…
Onsdag (idag) morgon – isröjning och sen sjösättning… Pissade in vatten vid black-jacken… Men inte mot axeln, utan mellan black-jack och stävlager… Vafan?! Visade sig att vi eventuellt fått fel klämma till black-jacken men vi lyckades täta med extra slangklämma.. (När jag tryckte ner black-jacken i “botten” mot hylsan höll det tätt men började droppa lite när jag körde fram/back-manöver så jag safe:ade med en slangklämma)..
Väl hemma på bryggan märker vi att förstaget hamnat fel i masttoppen – gick att reda ut med lite extrajobb men om vi summerar årets sjösättning så har allt jävlats på alla sätt… Jobbigt…
“Mer om det senare” ?? Jo – fokus på båten har varit väldigt lågt senaste tiden då pappa gick bort 16:e mars. Utöver att man givetvis drabbas av ett sorgearbete som är tungt så kommer det praktiska saker som måste ordnas. Och så är känslorna ut-och-in hela tiden… Nerverna lite “utanpå kroppen” osv.. Och eftersom mor gick bort 1993 så kommer även känslor därifrån tillbaka.
Men – idag – när vi äntligen fick i båten och lyckades sitta lite i sittbrunnen och få lugn och ro känner vi att båten är vår räddning där vi kan få lite lugn och ro och tid till eftertanke. Våren ska vara här nu.
Till slut då?
Jodå… Lite “knastrande” genom tunn is och jag fick bort båten till “hemma-bryggan”… Nu har vi provkört värmaren rejjält och allt verkar lira… Så det återstår att fixa en permanent klämma till black-jacken men det ska gå att göra i sjön utan problem..
GLAD PÅSK!
Påstår Pelle – lätt utmattad…
S/Y Splash